مقدمه :
یکی از
سرگرمی های چند دهه ی اخیر جهان ، مکعب روبیک می باشد که در سر تا سر دنیا شیفتگان
و علاقمندان زیادی دارد . مکعب روبیک نام یک پازل مکانیکی است که برای اولین بار در
سال 1974 توسط ارنو روبیک ، مهندس معمار مجارستانی اختراع شد . از آن پس این مکعب
جادویی به پاس قدردانی از مخترع آن روبیک نام گرفت .
آنچه خواندید گوشه ای از
تاریخچه ی مکعب پر رمز و راز روبیک بود . احتمالا شما با این مکعب آشنایی چندانی
ندارید یا اینکه آنرا در یک برنامه تلویزیونی ، اینترنت ، ویترین مغازه ها و ...
دیده اید و خریده اید و با خود گفته اید که این مکعب را خریداری می کنم و در عرض


مقدمه :
یکی از
سرگرمی های چند دهه ی اخیر جهان ، مکعب روبیک می باشد که در سر تا سر دنیا شیفتگان
و علاقمندان زیادی دارد . مکعب روبیک نام یک پازل مکانیکی است که برای اولین بار در
سال 1974 توسط ارنو روبیک ، مهندس معمار مجارستانی اختراع شد . از آن پس این مکعب
جادویی به پاس قدردانی از مخترع آن روبیک نام گرفت .
آنچه خواندید گوشه ای از
تاریخچه ی مکعب پر رمز و راز روبیک بود . احتمالا شما با این مکعب آشنایی چندانی
ندارید یا اینکه آنرا در یک برنامه تلویزیونی ، اینترنت ، ویترین مغازه ها و ...
دیده اید و خریده اید و با خود گفته اید که این مکعب را خریداری می کنم و در عرض
چند ثانیه (!) آن را حل کرده و ... اما زهی خیال باطل . شاید آنقدر با آن ور رفته
اید که به مچ درد ، گردن درد ، ناراحتی اعصاب (!) و ... مبتلا شده اید ، از همین رو
آن را از جلوی چشمانتان دور کرده اید تا با دیدن شکل حل نشده آن حرص نخورید و
ناراحتی هایتان تشدید نشود . البته به شما حق می دهم چون من هم مانند شما ابتدای
کار همین وضع را داشتم .
این مکعب جادویی علاوه بر سرگرمی باعث
افزایش تمرکز ، هماهنگی بین حواس ، جلوگیری از آلزایمر در بزرگ سالان ، تقویت حافظه
کودکان ، افزایش اعتماد به نفس و ... می شود . علاوه بر این ها شما با حل کردن این
مکعب خارق العاده بین دوستان و آشنایانتان به عنوان یک فرد باهوش و نابغه شناخته می
شوید که می توانید آن را در کمتر از یک دقیقه حل کنید .
امید است ما حصل تجربیات
من در این زمینه به شما کمک کند تا قدرت حافظه خود را افزایش داده و با اعتماد به
نفس فراوان در برابر مشکلات و سختی های زندگی قد علم کنید .
.
بخش
اول

نکات و اصطلاحات لازم برای
آموزش

برای راحتی آموزش ، 6 وجه مختلف مکعب را به شکل زیر نام گذاری می
کنیم :
منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

همانطور که در شکل می
بینید هر سطح دارای یک نام اختصاصی می باشد که به صورت زیر ساده می شود

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

بنا براین به هر کدام از
وجوه راست ، بالا و ... یک سطح می گوئیم . حال اگر در شکل بالا دقت کنید متوجه
خواهید شد که هر سطح تنها به دو سمت حرکت می کند (جهت حرکت عقربه های ساعت یا خلاف
جهت حرکت عقربه های ساعت)
از این پس اگر منظور ما حرکت سطح در جهت حرکت عقربه
های ساعت باشد آن را به صورت حروف می بینیم (RLUDFB) ، ولی اگر منظور ما حرکت در
خلاف جهت عقربه های ساعت باشد پس از نام سطح از علامت (") استفاده می کنیم (R" L"
U" D" F" B") . اگر منظور ما 2 بار حرکت کردن یک سطح باشد بعد از نام سطح عدد 2 را
می گذاریم . همچنین چون شما تازه کار هستید علاوه بر نوشتن به صورت حروف انگلیسی از
علائم بسیار ساده و راحت نیز هنگام نوشتن الگوریتم ها استفاده می کنیم
اگر در
تصویر دقت کنید متوجه می شوید که دو سطح روبه رو به عنوان مثال R و L هنگام چرخش
وضعیتی مخالف هم دارند یعنی اگر جهت چرخش به سمت عقربه های ساعت سطح R به سمت
بالاست در سطح L مخالف آن است (به سمت پائین) . اگر خود شما نیز این حالات را اجرا
کنید متوجه خواهید شد .
وضعیت رنگ ها
نسبت به هم :

یک مکعب استاندارد دارای 6 رنگ : زرد ، سفید ،
آبی ، قرمز ، سبز و نارنجی است که به صورت زیر در مقابل هم قرار می گیرند :
رنگ
زرد مقابل رنگ سفید
رنگ قرمز مقابل رنگ نارنجی
رنگ آبی مقابل رنگ
سبز
معیار آموزش ما هم رنگ بندی بالا می باشد .
طرز گرفتن مکعب برای حل کردن :
برای حل کردن مکعب
روبیک باید طوری آن را مقابل خود بگیرید که سه سطح را بتوانید مشاهده کنید (مانند
شکل زیر) :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

هم چنین طوری باید مکعب را بگیرید که رنگ
زرد سطح بالا و رنگ سفید سطح زیرین شما باشد .
نام
گذاری قطعات :

یک مکعب روبیک استاندارد دارای27 مکعب کوچک است
که 8 تای آن را گوشه ، 12 تای آن را لبه و 6 قطعه ی دیگر را مرکز می نامند . در شکل
زیر گوشه ها را مشاهده می نمائید :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

هم چنین در شکل زیر لبه ها را می بینید
:

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

در شکل زیر نیز قطعات مرکزی را مشاهده می
نمائید :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

همانطور که در اشکال بالا پیداست قطعاتی که
در گوشه هستند دارای سه وجه اند بنابراین به سه سمت می چرخند . سایر قطعات نیز به
این شکل هستند یعنی دو وجه مساوی است با چرخش در دو جهت و ... اما قطعات مرکزی
همیشه وضعیتشان نسبت به هم ثابت است یعنی به عنوان مثال قطعه ی مرکزی زرد رنگ همیشه
مقابل قطعه ی مرکزی سفید رنگ می باشد . در واقع قطعه های مرکزی نقش محور را ایفا می
کنند . همچنین رنگ قطعات مرکزی تعیین کننده رنگ سطح آن است .
همچنین یک مکعب
روبیک استاندارد دارای سه لایه می باشد :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

در تصویر بالا (که یک تصویر مغهومی می
باشد) قسمت های همرنگ را یک لایه می نامیم .
تمام قسمت های بالا را در تصویر زیر
مشاهده می کنید :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

تا اینجا تا حدی با این مکعب خارق العاده
آشنا شدید ، حال وقت آن رسیده که وارد قسمت اموزش شویم :
فصل
دوم

نگاهی به نحوه حل کردن مکعب در 7
مرحله

ما مکعب روبیک را در 7 مرحله حل می کنیم ، شما خلاصه
اعمالی را که در این مراحل انجام داده می شود را مشاهده می کنید و با نحوه حل کردن
آن آشنا می شوید ، در ضمن در فصل بعد به ارائه الگوریتم ها می پردازیم :
در
تصاویرزیر قسمت هایی که فاقد رنگ هستند (قسمت های تیره) به این معنا هستدن که ما در
آن مرحله به رنگ آنها توجهی نداریم .
مرحله ی اول
:

تشکیل یک علامت جمع در سطح زیرین :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

مطمئن می شویم که رنگ بالای هر لبه با رنگ
خود لبه یکی است (در تمام سطوح ، مانند شکل بالا)
مرحله ی
دوم :

قرار دادن گوشه های لایه زیرین در جای خود :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

وقتی تمام گوشه ها سر جای خود قرار گرفتند
لایه زیرین حل شده است .
مرحله ی سوم :
قرار دادن
لبه های لایه ی وسط سر جای خود :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

وقتی تمام لبه های لایه وسط سر جای خود
قرار گرفتند لایه ی وسط نیز حل می شود .
تا اینجا ما مراحل روش F2L را انجام
داده ایم .
مرحله ی چهارم :
اولین قدم برای حل
لایه ی بالا ، تشکیل علامت جمع روی آن است . (بدون اهمیت دادن به رنگ زیر لبه ها ،
مانند شکل)

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

مرحله ی پنجم
:

قرار دادن هر لبه در جای خود در صورت نا مرتب
بودن

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

مرحله ی ششم
:

قرار دادن گوشه های لایه ی آخر بدون توجه به رنگ سایر سطوح
:

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

مرحله ی آخر
:

قرار دادن گوشه های لایه ی بالا سر جای خود و تکمیل مکعب
:

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

تبریک ! شما توانستید مکعب را حل کنید
!
فصل چهارم
الگوریتم ها برای
حل مکعب به روش مبتدی

قبل از شروع آموزش مقداری در مورد روش
آموزش توضیح دهیم : روشی که هم اکنون قصد آموزش آنرا دارم روش F2L نامیده می شود که
به معنای (ابتدا دو لایه اول) می باشد ، البته این روش یک روش استاندارد بین المللی
است که در سراسر جهان با این نام شناخته می شود . ( این آموزش ، آموزش روش مبتدی
F2L می باشد) تا این جا ما با روش حل کردن مکعب آشنا شدیم
حل لایه ی زیرین
:
مرحله ی اول :
ابتدا یک رنگ
را به عنوان سطح زیرین و رنگ دیگری را به عنوان سطح جلوی خود انتخاب کنید ( در
اینجا رنگ زرد سطح زیرین و رنگ قرمز سطح جلو ی ما می باشد )
در لایه بالا دنبال
لبه ای بگردید که شامل هر دو رنگ انتخابی باشد (زرد و قرمز)
دو حالت پیش می آید
: رنگ زیرین ما (زرد) در قسمت بالایی لبه باشد ، یا رنگ زیرین ما (زرد) در قسمت
پائینی لبه باشد (اگر لازم است می توانید لایه ی بالا را به سمت چپ و راست بچرخانید
تا یکی از حالات ذکر شده پدید آید)
بنا به حالت موجود یکی از الگوریتم های زیر
را انتخاب و اجرا نمائید (به طرز گرفتن مکعب دقت کنید)
1-
رنگ زیرین ما در قسمت بالایی لبه باشد :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
U -
F2

2 - رنگ زیرین ما در
قسمت پائینی لبه باشد :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
R" - F
- R

حرکت R در الگوریتم 2 برای بازگرداندن لبه ای است که ممکن است در
لایه ی زیرین وجود داشته و پس از الگوریتم جا به جا شده است

اگر که لبه ی مورد نطر ما (دارای
رنگ ها انتخابی(زرد و قرمز)) در لایه های دیگر ( وسط و زیرین ) باشد ، برای حل کردن
آن را به لایه ی بالا می بریم :
3 - اگر لبه مورد نظر در
لایه ی وسط باشد :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
R - U
- R" - F2

حرکت R" در الگوریتم 3 برای بازگرداندن لبه ای است که ممکن
است در لایه ی زیرین وجود داشته و پس از الگوریتم جا به جا شده است

4 - اگر لبه مورد نظر در لایه ی پائین باشد
:

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
R2 - U
- F2

حال رنگ دیگری را به عنوان رنگ سطح جلو
انتخاب کرده و مراحل فوق را برای آن اجرا کنید . (منظور ما از انتخاب رنگ دیگری
چرخاندن کل مکعب در دست است)
این مراحل را تا جایی تکرار کننید که در سطح زیرین
یک علامت جمع درست شود .
حل گوشه های لایه زیرین :
مرحله ی دوم :
در لایه ی بالا دنبال یک گوشه
باشید که دارای رنگ انتخابی برای سطح زیرین باشد (زرد)
به رنگ های دیگر گوشه
توجه کنید (به عنوان مثال آبی و قرمز) ، گوشه انتخابی را بین دو قطعه مرکزی سطوح
راست و جلو قرار دهید (باچرخاندن لایه بالا)
سه حالت پیش می آید :
1 - رنگ سطح زیرین ما (زرد) در قطعه ی گوشه در سطح جلوئی باشد
:

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
F" -
U" - F

 

2 - رنگ سطح زیرین ما (زرد) در قطعه ی گوشه در سطح راست باشد
:

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
R - U
- R"

 

3 - رنگ سطح زیرین ما (زرد) در قطعه ی گوشه در سطح بالا باشد
:

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
R - U2
- R" - U" - R - U - R"

 

اگر گوشه مورد نظر
ما در لایه زیرین باشد ابتدا آن را به لایه بالا منتقل کرده ، سپس با استفاده از
الگوریتم های بالا آن را حل می کنیم ، مطابق الگوریتم :
4 -
قطعه ی گوشه مورد نظر ما در لایه پائین باشد :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
R - U
- R" - U"

 

الگوریتم های بالا
را برای تمام گوشه های سطح زیرین اجرا نمائید .
قرار دادن لبه های لایه ی وسط
:
مرحله ی سوم :
در لایه ی بالا
دنبال قطعه ی لبه ای باشید که رنگ سطح بالایی شما (سفید)در آن موجود نباشد . اگر
پیدا نکردید متن بعد از الگوریتم ها را بخوانید .
یک رنگ را به عنوان رنگ سطح
جلویی خود انتخاب کرده و آن را در سطح جلو قرار دهید (قرمز) . لایه ی بالا را
بچرخانید تا رنگ لبه مورد نظر با قطعه ی مرکزی سطح جلو یکی شود . دو حالت رخ می دهد
:
1 - انتقال لبه به سمت راست :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
U - R
- U" - R" - F - R" - F" - R

2 - انتقال لبه به سمت
چپ :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
U" -
L" - U - L - F" - L - F - L"

اگر در لایه ی بالا لبه ای با مشخصات ذکر
شده پیدا نکردید ، لایه وسط را نگاه کنید . لبه ی مورد نظر را پیدا خواهید کرد .
برای اینکه آن را سر جای خودش قرار دهید ابتدا باید آن را به لایه ی بالا انتقال
دهید .
برای اینکار : مکعب را طوری بگیرید که لبه مورد نظر بین سطوح راست و جلو
قرار گیرید ، سپس یکی از الگوریتم های بالا را برای آن اجرا کنید . مشاهده خواهید
کرد که لبه ی مورد نظر به لایه بالا منتقل می شود . به الگوریتم زیر توجه کنید
:
قطعه ی خاکستری هر رنگی می تواند باشد ، لبه ی موجود در لایه ی وسط با این لبه
جایگزین می شود :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
جا به
جایی لبه ها از لایه ی وسط به لایه ی بالا

مراحل فوق را برای تمام لبه های لایه ی وسط
اجرا کنید تا لایه وسط نیز کامل شود .
ایجاد علامت جمع روی سطح بالا
:
مرحله ی چهارم :
سه حالت ممکن
است پیش آید : نقطه ، خط ، L
برای ایجاد علامت جمع به طرز گرفتن اولیه دقت کنید
، در ضمن همانطور که قبلا گفتم رنگهای تیره دارای اهمیت نیستند و رنگ آن ها فرقی
نمی کند که چه باشد حتی اگر همرنگ سطح بالا (سفید رنگ) باشند.
1 - حالت
خط :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
F - R
- U - R" - U" - F"

2 - حالت L
:

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
F - U
- R - U" - R" - F"

3 - حالت نقطه
:

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
F - R
- U - R" - U" - F" - U2 - F - U - R - U" - R" - F"

مرتب کردن مکان لبه های لایه آخر
:
مرحله ی پنجم :
اگر لایه آخر
را چرخاندید و دیدید که رنگ قسمت پائینی همه ی لبه ها با قطعات مرکزی زیر آن ها یک
سان است مرحله ی بعدی را بخوانید ، در غیر این صورت یک لبه را طوری بگذارید که رنگ
قسمت پائین آن با قطعه ی مرکزی سطح جلو یکسان باشد .
دو حالت پیش می آید
:
1 - سه لبه باید در جهت خلاف عقربه های ساعت جا به جا
شوند :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
R - U
- R" - U - R - U2 - R"

2 - سه لبه باید در
جهت عقربه های ساعت جا به جا شوند :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
R - U2
- R" - U" - R - U" - R"

چناچه هیچ کدام از حالات بالا رخ نداد ، یک
یا چند بار الگوریتم های بالا را تکرار کنید تا بالاخره یکی از حالات بالا بروز دهد
.
حل کردن گوشه های لایه آخر :
مرحله ی ششم
:

در اینجا ما به گوشه ای نیاز داریم که سطح سفید آن (رنگ
انتخاب شده برای سطح بالا) رو به بالا نباشد ، یعنی سطح سفید رنگ گوشه مانند شکل
باشد (یا سطح راست یا سطح جلو)
لایه بالا را بچرخانید تا سطح سفید رنگِ گوشه در
سطح راست یا پشتی قرار گیرد .
دو حالت رخ می دهد : رنگ سطح بالایی روی گوشه
(سفید) در سطح راست یا سطح پشت قرار می گیرد.
توجه کنید که پس از انجام هر یک از
الگوریتم های زیر 2 لایه اول به هم می ریزند بنا براین پس از انجام الگوریتم مورد
نیاز ، شکل گرفتن مکعب را عوض نکنید و ادامه ی آموزش را بخوانید :
1 - رنگ سفید روی گوشه در سطح راست قرار گیرد
:

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
R - D
- R" - D" - R - D - R" - D"

2 - رنگ سفید روی گوشه
در سطح پشتی قرار گیرد :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
D - R
- D" - R" - D - R - D" - R"

حالا 2 لایه ی اول شما به هم ریخته است ،
برای درست کردن این دو لایه بدون اینکه حالت مکعب در دستان شما تغییر کند :
اگر
ابتدا الگوریتم اول را انجام داده اید از دستور العمل زیر استفاده کنید :
لایه ی
بالا را بچرخانید تا گوشه ای که حاوی رنگ سفید ( نه در قسمت بالایی خود ، در قسمت
های راست و جلویی ) است را پیدا کنید و آنرا در سطح پشتی مکعب قرار داده و الگوریتم
دوم را برای آن اجرا کنید .
اگر ابتدا الگوریتم دوم را انجام داده اید ، از
دستور العمل زیر استفاده کنید :
لایه ی بالا را بچرخانید تا گوشه ای که حاوی رنگ
سفید ( نه در قسمت بالایی خود ، در قسمت های راست و جلویی ) است را پیدا کنید و
آنرا در سطح راست مکعب قرار داده و الگوریتم اول را برای آن اجرا کنید .
این کار
ها را برای همه ی گوشه هایی که رنگ سفید آنها در قسمت بالایی نیست اجرا کنید
.
مرتب کردن گوشه های لایه آخر :
مرحله ی آخر
:

لایه ی آخر را بچرخانید تا جائیکه یک گوشه سر جای خود قرار
گیرد ، سپس مکعب را دقیقا مانند شکل زیر در دست بگیرید : (طوری مکعب را در دست
بگیرید که گوشه ای که سر جایش قرار دارد در سمت چپ سطح جلو قرار
گیرد)

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com

دو حالت رخ می دهد :
1 - سه گوشه ی دیگر باید در جهت خلاف عقربه های ساعت جا به جا شوند
:

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
R2 -
B2" - R - F - R" - B2" - R - F" - R

2 - سه گوشه دیگر باید در جهت عقربه های
ساعت جا به جا شوند :

منبع : www.ForiDownload.mihanblog.com
R" - F
- R" - B2" - R - F" - R" - B2" - R2

چنانچه هیچ
کدام از حالات بالا رخ نداد ، یک از الگوریتم ها را اجرا کرده تا یکی از حالت ها به
وجود آید .

تبریک می گویم ، شما نحوه حل کردن مکعب روبیک را آموختید .



تاريخ : ۱۳٩٢/۱/۱٤ | ۸:٠۱ ‎ب.ظ | نویسنده : ابوالفضل استواری | نظرات ()