تمرکز حواس :

 

یکی از مهم‌ترین عوامل یادگیری، یادسپاری و بازیافت اطلاعات، تمرکز حواس است .
اگر ما حواس خود را برای انجام کاری هماهنگ کرده و به آن معطوف کنیم تمرکز
حواس ایجاد کرده‌ایم و هر چه تمرکز  بیش‌تر باشد  یادگیری  دقیق‌تر، کامل‌تر  و
ماندگارتر خواهد بود. وقتی دقت و قدرت یادگیری افراد موفق و ناموفق در تحصیل را
بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که ریشه اختلاف این دو گروه در توانایی تمرکز آنان است.

 


 

یکی از مهم‌ترین عوامل یادگیری، یادسپاری و بازیافت اطلاعات، تمرکز حواس
است. اگر ما حواس خود را برای انجام کاری هماهنگ کرده و به آن معطوف کنیم تمرکز
حواس ایجاد کرده‌ایم و هر چه تمرکز بیش‌تر باشد یادگیری دقیق‌تر، کامل‌تر و
ماندگارترخواهد بود. وقتی دقت و قدرت یادگیری افراد موفق و ناموفق در تحصیل را
بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که ریشه اختلاف این دو گروه در توانایی تمرکز آنان است.

 

 

عوامل مؤثر در تمرکز حواس

  • 1-
    سلامت جسمی: با خواب و خوراک کافی و تحرک جسمانی، سلامت خود را تضمین کنید و در
    نتیجه توانایی تمرکز را در خود افزایش دهید.
  • 2-
    قصد و نیت: تا انگیزه و نیاز به چیزی نباشد تمرکز و توجه، دقیق نخواهد بود. در
    خصوص امور درسی مقاصدی چون پیشرفت، موفقیت، اتمام تحصیل، شغل، مقام و منزلت
    اجتماعی، کسب درآمد و ازدواج می‌تواند موجب تمرکز گردد.
  • 3-
    مطالعه را در یک مکان خاص و ثابت انجام دهید.
  • 4-
    پرداختن به عوامل مزاحم (مانند رادیو، تلویزیون، تلفن) در هنگام مطالعه را حذف
    کنید.
  • 5-
    تکرار، تمرین و مرور ذهنی نمایید.
  • 6-
    کنترل رویاها: برای افرادی که رویای روزانه زیاد دارند بهتر است برنامه زمان‌بندی
    شده برای رویای روزانه بگذارند. مثلاً سه بار در روز و هر بار 15 دقیقه به این کار
    اختصاص دهند.
  • 7-
    45 الی 1:15 دقیقه مطالعه مدت زمانی است که ذهن می‌تواند توجه‌اش را متمرکز نگاه
    دارد. یک استراحت کوتاه (10 الی 15 دقیقه) بعد از هر مطالعه شما را قادر می‌سازد
    با تجدید قوا کار خود را از سر بگیرید.
  • 8-
    بکارگیری فنون مطالعه: سؤال درآوردن از متن درس، تجسم کردن مطالب در ذهن، علامت‌گذاری
    مطالب مهم، ربط دادن مطالب آموختنی به مطالب از قبل آموخته می‌تواند به تمرکز حواس
    بیش‌تری منتهی شود.
  •  
  • برای آنهایی که بادرس‌های حفظ کردنی مشکل دارند.
  • 1-
    با علاقه و انگیزه بسیار به فکر گسترش افق دانش و کسب اطلاعات بیش‌تر از دنیای
    اطراف خود داشته باشد.
  • 2-
    مباحثه و تبادل اطلاعات کلاسی به همدیگر (دانش‌آموزان)
  • 3-
    اول کل را حفظ و یاد بگیرد بعد به جزء جزء مسأله بپردازد.
  • 4-
    مطالب درسی را با فعالیت‌های روزمره خود مربوط گرداند.
  • 5- اول درس مشکل‌تر را در یک زمان معین و کامل و غیر
    خسته کننده یاد بگیرد بعد درس‌های آسان‌تر .  ابوالفضل استواری


تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٢٩ | ٩:٢۸ ‎ب.ظ | نویسنده : ابوالفضل استواری | نظرات ()