آموزش از هنگام تولد آغاز می شود. ... ماریا مونتسوری
 
 

روتک یکی دیگر از دستاوردهای موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در گستره دنیای مجازی است. روتک آمده است که بخشی از حلقه گم شده در این گستره را بازیابی کند و کمبودها را بپوشاند. کار روتک پیوند دادن است. امروزه در دنیای وب بسیاری نمی دانند چگونه به سایتی که دنبال آن هستند برسند. روتک در حقیقت کوشش می کند که راهنمای شما باشد برای رسیدن به سایت هایی درباره کودکان و نوجوانان یا برای کودکان و نوجوانان. روتک سایت ها را به صورت طبقه بندی شده در اختیار شما قرار می دهد. در زمینه سایت های فارسی به سبب کمبودهای زیاد کوشش می کنیم تا آن جا که ممکن است، همه آن ها را معرفی کنیم، اما در مورد سایت های انگلیسی کوشش ما این است که از میان هزاران سایت در دسترس بهترین ها را برگزینیم. شاید از راه روتک شما نیز بتوانید به هدف تان برسید. هدف شما همان هدف ماست که برای آن سرمایه گذاری کرده ایم.
روتک آماده پذیرش نقدها و دیدگاه های شماست.

 
 
 
 
 


تاريخ : ۱۳٩۳/٦/۳٠ | ٢:۱٥ ‎ب.ظ | نویسنده : ابوالفضل استواری | نظرات ()



بی توجهی به گریه کودک بهترین واکنش از طرف والدین وی ادامه داد: بهترین واکنش از طرف والدین بی‌توجهی به گریه بی مورد کودک است...

شهناز نوحی گفت: رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان دلایل مختلفی دارد که برای هر کدام باید راه کار مناسبی در نظر گرفت. وی افزود: معمولاً کودکان برای اجابت خواسته‌هایشان گریه می‌کنند و سر و صدا راه می‌اندازند. خواستن بستنی و شکلات بیشتر جزو مواردی است که کودکان را وادار به گریه و سر و صدا می‌کند .

بی توجهی به گریه کودک بهترین واکنش از طرف والدین وی ادامه داد: بهترین واکنش از طرف والدین بی‌توجهی به گریه بی مورد کودک است. برای حفظ سلامت جسمی و روانی کودک نمی‌توان به خواست غیرمنطقی او پاسخ مثبت داد.

وی تصریح کرد: خوردن چندین بستنی یا شکلات آسیب جدی به سلامت کودک وارد می‌کند و از طرفی برآوردن خواسته‌های کودک او را از منظر روانی متوقع می‌کند.

این متخصص بهداشت روانی اذعان داشت: گاهی برخی والدین برای از سر باز کردن کودک و جلوگیری از سر و صدای او در محیط به خواسته‌های غیرمنطقی‌اش پاسخ می‌دهند که این موضوع می‌تواند آینده کودک را تحت تاثیر قرار دهد .

موقع گریه کودک آئینه بزرگی را جلوی او بگیرید

نوحی گرفتن آئینه مقابل کودک را راهکار دیگری برای تغییر رفتار گریه کردن در کودک عنوان کرد و افزود: وقتی کودکی خیلی گریه می‌کند می‌توان آئینه بزرگی را مقابل او گرفت و از او خواست تا خودش را در آن تماشا کند. وی گفت: گفتن جمله‌هایی مانند نمی‌خواهیم چهره تو را این گونه که در آئینه دیده می‌شود ببینیم موجب تفکر کودک نسبت به رفتارش می‌شود. رفتاری که موجب در هم رفتن چهره‌اش شده است .

دست‌های کودک را برای 15 ثانیه بگیرید

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تصریح کرد: راه دیگری هم برای کنترل پرخاشگری کودک وجود دارد. والدین می‌توانند دست‌های کودک پرخاشگر را به مدت 15 ثانیه در دستشان گرفته و در چشمان او نگاه کنند. وی ادامه داد: این رفتار باید خنثی و بدون اخم کردن والدین باشد. از طرفی نباید کلامی بین 2 طرف رد و بدل شود.

نوحی گفت: هر چند بی‌توجهی می‌تواند موجب خاموشی رفتار پرخاشگرانه شود، اما ممکن است کودک پس از مدتی از این شیوه برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده کند. بنابراین توجه به گریه او می‌تواند دوباره رفتار نادرست گریه کردن برای رسیدن به خواسته‌ را در او به وجود آورد .

وی خاطر نشان ساخت: توجه به رفتارهای پرخاشگرانه کودک می‌تواند موجب تثبیت آن شود بنابر این بهترین واکنش خنثی بودن است.ِِ



تاريخ : ۱۳٩۳/٦/۱٧ | ۳:٢٩ ‎ب.ظ | نویسنده : ابوالفضل استواری | نظرات ()
آموزش خواندن به نوزادان و خردسالان، ضرورت یا انحراف؟
محمدهادی محمدی

ارنست شاختل، روان شناس آلمانی (١٩٠٣-١٩٧۵) که یکی از غول های برجسته در زمینه مطالعات رشد کودک به ویژه در دوره نوزادی و خردسالی است، براین باور است که بزرگسالان می خواهند خیلی زود کودکان را اجتماعی یا در چارچوب قواعد و قراردادها جای دهند. کودکان خردسال به طور ذاتی گرایش دارند که هر چیزی را کشف کنند نه این که آن را در چارچوب تعریف های بزرگسالانه پذیرا شوند. اما آن ها هرچه بزرگتر می شوند متاثر از آموزش های قراردادی بزرگسالانه مجبور به ترک دنیای کشف و وارد شدن به دنیای قراردادها می شوند. آن مادر یا پدری که با افتخار دست کودکش را بالا می گیرد و می گوید کودک من در دوسالگی توانایی خواندن پیدا کرده است، نمی داند که دوره کشف را در زندگی او کوتاه کرده است و به سرعت او را به دوره قراردادها سوق داده است. این کودک ممکن است بتواند طوطی وار چیزی را بخواند، اما در کنار آن بسیاری چیزهای دیگر که کشف و لذت تجربه بربنیاد مناسبات ذاتی دوره خردسالی است، از دست می دهد.

اگر به پژوهش های روان شناسی رشد در یک صد ساله گذشته نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم که جریان آموزش خواندن به کودکان دوساله یا سه ساله هیچ جایی در نظریه های آن ها ندارد. اگرچه روان شناسان و حتا زبان شناسان برجسته ایی مانند نعام چامسکی درباره آموزش زبان به کودک در دوره خردسالی اندیشه ورزی کرده و سخن ها گفته اند، اما همه آن ها در چارچوب آموزش زبان گفتار بوده است نه آموزش خواندن.

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٦/٩ | ۱٢:٢٤ ‎ق.ظ | نویسنده : ابوالفضل استواری | نظرات ()